Kunskapsmål
- Lär dig strategier för att hantera besvärliga situationer
- Så får ni en bättre samarbetskultur på arbetsplatsen
- Så ökar du din personliga styrka i mötet med besvärliga personer
- Lär dig hantera frustration, rivalitet och missförstånd på arbetet
- Kommunicera och använd kroppsspråket på rätt sätt
Om kursen
Stärk ditt mentala immunförsvar och utveckla din förmåga i effektiv konflikthantering och kommunikation
När alla jagar lönsamhet på jobbet skapas stress och irritation människor emellan. Besvärliga personer finns överallt och i vissa lägen kanske även du uppfattas som en av dem. Hur tacklar du vardagsproblemen på din arbetsplats? Hur kan du och ditt team bidra till en bättre samarbetskultur? Är besvärlig alltid desamma som något negativt?
Hos oss får du kunskap om olika människotyper och lär dig vad du bör vara uppmärksam på i din egen och andras kommunikation. Du får verktygen i hur du bäst bemöter ilska och verbala påhopp och hur du tränar upp din mentala styrka och mycket mer.
Förbättra samspelet på jobbet och få förståelse för varandras olika personligheter
Kom själv eller ta med dig dina kollegor till en inspirerande och motiverande dag där ni tillsammans bestämmer hur er arbetsvardag ska se ut i morgon. Ditt team är inte starkare än sin svagaste länk, se till att ni blir en sammansvetsad och produktiv grupp.
Kursen ger dig verktyg, aha-upplevelser och tankeställare som kommer förbättra din förmåga att hantera besvärliga personer
Fördelar med kursen
- Fyll på med ny kunskap och inspiration med hjälp av Henrik Mattson, en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom området
- Öka din förståelse för olika personlighetstyper och hur du bäst bemöter dem
- Lär dig olika kommunikationsstilar
Målgrupp
Den här kursen riktar till alla, oberoende bransch och titel, som ibland känner irritation över att kontakten med kolleger, kunder eller samarbetspartners inte fungerar. Det kan vara en särskild individ du har väldigt svårt att hantera? Eller rent av flera stycken? Kanske behöver du ändra på dig själv
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper krävs
Kursinnehåll
01 Lär dig hantera besvärliga människor
- Vad är det som gör att en människa uppfattas som besvärlig - vad ligger bakom?
- Konflikter är livets krydda och plåga
- Vad är det som gör att situationer blir obehagliga och besvärliga?
- Bli bättre på att tolka egna och andras behov samt upptäcka när behoven krockar.
02 Effektiv kommunikation med besvärliga personer
- Om du inte vet varför, spelar hur ingen roll
- Kroppsspråkets betydelse i mötet med besvärliga personer
- Använd rätt sorts kommunikation i mötet med olika människotyper
- Bli medveten om vilka signaler du bör vara uppmärksam på i din och andras kommunikation
03 Hur du hanterar besvärliga personer och situationer - praktiska exempel
- Enkla men effektiva metoder för att hantera olika sorters besvärliga personer
- Hur verkligheten ser ut är en sak och hur vi tolkar den, en helt annan
- Så skapar du konstruktiv konflikthantering
- Olika personlighetstyper, vilka är deras baktankar och hur går de till angrepp
04 Så förhindrar du eskalerande interna problem, missnöje och negativism
- Vilken roll spelar du själv i olika situationer och hur kan du bli en mer effektiv lagspelare?
- Hur ledare och medarbetare kan göra för att skapa en bättre samarbetskultur
- Utvecklande feedback - en modell för rak och klar feedback
05 Ska man satsa på att förändra sig själv eller andra?
- Strategier och praktiska tips för att hantera vanliga besvärliga beteenden i din vardag
- Hur kan din och andras konflikthanteringsstilar leda till besvärlighet?
- Hur genomför jag svåra samtal?
- Hur skapar jag gemensamma spelregler på arbetsplatsen?
06 Öka din personliga styrka i mötet med besvärliga personer
- Hur du kan undvika att ta åt dig när någon behandlat dig illa
- Sätt gränser för dig själv och andra
- Vad händer med dig när du känner att du blivit angripen?
- Så hanterar du din egen frustration och irritation
- Så förhindrar du att hela dagen blir förstörd av att någon beter sig illa mot dig
Så fungerar det
- Länk till kursmaterial får du vid kursstart
- Vid digitalt genomförande får du länk och nödvändig information om inloggning i god tid före kursstart
- Vi har alltid en teknisk värd tillgänglig om du skulle stöta på problem under en digital kurs
- Oavsett vilket format du väljer får du möjlighet till erfarenhetsutbyte med övriga deltagare
Kursledare
Emma Harrysson har en lång och gedigen erfarenhet som ledare och chef inom staten och drivit flera stora förändringsprojekt. Hon har hög kompetens och erfarenhet av ledarskap och ledarutveckling, förändringsledning, verksamhetsutveckling och coaching i rollen som chef, projektledare och förändringsledare. Emma arbetar idag som ledarskapskonsult och coachar och utbildar chefer och ledare. Hon har ansvarat för flera ledarskapsprogram, till exempel Ny som chef. Hon är en god pedagog och guidar deltagarna genom dagen med sitt coachande förhållningssätt till nya insikter och lärdomar. Emma är utbildad socionom, förändringsledare och certifierad coach, enligt ICF.
Anna Färnevik är ledarskapskonsult, ICF diplomerad coach och en erfaren utbildare inom ledarskap, förändringsledning, kommunikation och att leda behovsdrivet. Anna har också en lång chefskarriär som har gett gedigen erfarenhet av att leda och utveckla medarbetare i med- och motgång. Anna coachar chefer på individ-, team- och gruppnivå bland annat med hjälp av Lead Forward och Team Pro. Med ett coachande förhållningssätt utbildar Anna deltagarna som genom övning och reflektion får med sig självinsikt, praktiska verktyg och en hållbar inställning till utmaningar att använda i sitt dagliga ledarskap.
Vad våra kunder säger om denna kurs
Laddar...
Anmälan
Du har valt följande plats och datum:
Deltagare 1
Faktureringsuppgifter
Övrigt
Kostnad per deltagare: | 6 995 SEK |
---|---|
Totalt exkl. moms (1 deltagare): | 6 995 SEK |
Moms (25%): | 1 749 SEK |
Att betala:
inkl. moms
|
8 744 SEK
|
Kursen levereras av
Actea Utbildning
Kostnad
6 995 SEK
Exkl. moms
1 dag
Klassrum
Vi kan skräddarsy denna kurs för ditt företag. Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal.